Lactaattest


Lactaat wordt bepaald tijdens een conditietest met toenemende intensiteit. We starten met een opwarming, daarna neemt de intensiteit toe per tijdsindeling. Bij de fietstest verhoogt de weerstand (wattage) geleidelijk, bij een looptest neemt de snelheid (km/h) toe. De intensiteit wordt steeds verder opgedreven tot er uitputting optreed en de test moet worden gestopt.

Tijdens de test meten we zowel de hartslag als de lactaatwaarden op regelmatige tijdstippen. De bekomen waarden worden opgenomen in een grafiek, en uit die grafiek kan de aerobe en de anaerobe grens worden afgeleid. Met die wetenschappelijke feiten in de hand bepaal ik jouw specifieke trainingszones en  krijg je trainingsadvies. Op deze manier kan jij heel efficiĆ«nt trainen en verkrijg je een maximaal resultaat!

Het is interessant om deze lactaattest na een afgewerkte trainingsperiode opnieuw af te leggen om zodoende de progressie te meten. De verschillende tests/grafieken worden vergeleken en de vooruitgang ( of achteruitgang of stagnatie) wordt zeer concreet.


Afname lactaattesten

Op het fietstoestel: de fiets wordt perfect aangepast aan jouw persoonlijke lichaamsafmetingen waardoor een optimale positie wordt bekomen.

Op de loopband: de loopband heeft een sterk schokdempingsvermogen en vangt dus een groot deel van de impact op; dit is belangrijk naar blessurepreventie toe.

Een veldtest op de looppiste: kan indien jij daar de voorkeur aan geeft. Om praktische redenen verkies ik echter het gebruik van de loopband, omdat hierbij externe factoren worden uitgeschakeld, en de metingen dus een beter resultaat opleveren.